همه چیز درباره گیاه اسفرزه

تجهیزات کشاورزی،باغبانی،گلخانه ای ژینکو

همه چیز درباره گیاه اسفرزه

۲۴۶ بازديد

 

نام علمی:

Plantago ovata

تیره:

Plantaginaceae

گیاهشناسی

گیاهی است علفی، یکساله به ارتفاع 10 تا 35 سانتی متر که به حالت وحشی وجود دارد برگهائی باریک دراز ، نوک تیز و مجتمع و به وضع متقابل یا 3 تایی بر روی ساقه دارد. گلهای آن که به وضع مجتمع در کناره برگهای انتهایی ساقه به صورت سنبله هائی واقع بر روی پایه بلند ظاهر می گردد، دارای براکته های باریک در قاعده گل آذین اند. میوه اش پوشینه ، شکوفا ، دو خانه و محتوی معمولاً یک دانه کوچک لغزنده و به رنگ قهوه ای در هر خانه است.

محل مناسب رویش

گیاه خود روی آن روی چمنهای خشک ، چراگاهها، مزارع رها شده، علفزارها ، کنار راهها و جویبارها و بیابانهای بایر دیده می شود.

خواص دارویی

یبوست، بخصوص در افرادی که حرکات تسهیل شده روده با مدفوع نرم مناسب‌تر است، در بیماران با شقاق مقعد و هموروئید، پس از اعمال جراحی رکتال یا مقعدی، IBS و حین حاملگی و در یبوست مزمن یا همراه زخم و التهاب دوازدهه، اسهال، افزایش سطح کلسترول، افزایش سطح قند خون پس از غذا خوردن و انواع هموروئید.

نحوه آماده سازی برای مصرف:

دارو را به صورت کامل یا پوسته جدا شده دانه مصرف می‌کنند. همراه با آن حتما بایستی از مایعات کافی (۱۵ سی سی آب به ازای هر ۵ گرم از دانه‌ها) استفاده نمود. میزان مصرف ۱۲ تا ۴۰ گرم دانه گیاه در روز است.

تداخلات دارویی:

جذب سایر دارو‌ها در مصرف همزمان با اسفرزه کاهش می‌یابد. به طور کلی ملین‌های حجیم کننده می‌توانند جذب برخی املاح (کلسیم، منیزیوم، مس و روی)، ویتامین‌ها (مانند ویتامین ب. ۱۲)، گلیکوزید‌های قلبی و مشتقات کومارین را کاهش دهند؛ بنابراین بین مصرف این دارو‌ها با هم حداقل باید ۲ ساعت فاصله گذاشت.

برای خواندن ادامه مطلب همه چیز درباره گیاه اسفرزه کلیک کنید.

بهترین زمان سفر به رم

بهترین فصل برای سفر به رم از نظر قیمت، در فصل زمستان (از ماه دسامبر تا اواخر فوریه) است. در واقع در این فصل شهر خلوت بوده و تقریبا خالی از گردشگر است و قیمت هتل‌ها و بلیط بسیار پایین است. بهترین فصل برای تور رم از نظر آب و هوا در فصل بهار (از ماه آپریل تا اواخر می) است که در این ماه‌ها رم بهترین آب و هوا را برای پیاده روی و گشت و گذار تاریخی دارد.

جاذبه های گردشگری رم اینجا ببینید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.