همه چیز درباره گیاه کتان روغنی

تجهیزات کشاورزی،باغبانی،گلخانه ای ژینکو

همه چیز درباره گیاه کتان روغنی

۲۵۸ بازديد

 

نام علمی:

.Linum usitaissimum L

تیره:

Linaceae

سالها قبل از میلاد مسیح کتان روغنی در یونان کشت می شده است . کشت این گیاه در اروپا از سال 1805 میلادی به عنوان یک گیاه مهم صنعتی و دارویی آغاز شد .

در اکثر فارماکوپه های معتبر از کتان روغنی به عنوان یک گیاه دارویی یاد شده و خواص درمانی آن مورد بررسی قرار گرفته است . دانه های پودر شده و همچنین روغن حاصل از دانه های کتان مصرف دارویی دارند . از مواد موثره کتان در درمان اگزما ، مرطوب کردن پوستهای خشک و معالجه تورم پوستی استفاده می شود .

روغن مذکور حاوی مقادیر مناسبی ویتامین اف است و از این روغن به عنوان ملین آبسه ها و بعضی ناراحتیهای پوستی استفاده می شود .

کتان روغنی همه ساله در سطوح وسیعی در کشورهای آمریکا ، آرژانتین ، اروگوئه ، هند ، اتریش و مجارستان کشت می شود .

گیاهشناسی

کتان روغنی گیاهی علفی ، یک ساله و متعلق به تیره کتان است . منشا این گیاه غرب مدیترانه گزارش شده است . کتان در 63 درجه عرض شمالی و 50 تا 55 درجه عرض جنوبی می روید . 200 گونه متعلق به جنس کتان شناخته شده است .

گونه اوسی تاتیسیموم دارای دو زیرگونه به نامهای اوسی تاتیسیموم (کتان کنفی) و مدیترانیوم (کتان روغنی) است .

ریشه این گیاه مستقیم و سفید رنگ و کم و بیش منشعب است و طول ریشه متفاوت و بین 100 تا 130 سانتی متر است . ساقه استوانه ای ، مستقیم ، صاف و فاقد کرک است . ارتفاع آن بین 40 تا 50 سانتی متر می باشد و انشعابهای زیادی دارد .

برگها بلند ، نیزه ای شکل به رنگ سبز یا سبز روشن و فاقد دمبرگ است . برگها به طور متناوب نسبت به یکدیگر روی ساقه قرار می گیرند . طول برگها 5/2 و پهنای آن 4/0 سانتی متر است . هر برگ دارای یک تا سه بریدگی است . گلها در انتهای ساقه های اصلی و فرعی پدیدار می شوند . گل سفید ، صورتی ، آبی و یا بنفش رنگ است و هر گل دارای پنج کاسبرگ و پنج پرچم می باشد .

برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

خواص روغن سیاه دانه (از نظر علمی)

1-کاهش وزن

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است مکمل های خوراکی حاوی روغن سیاه دانه موجب کاهش توده بدنی میشود و به کاهش وزن و در نهایت لاغری کمک میکند. در واقع روغن سیاه دانه با کاهش اشتها، کاهش کلسترول و کاهش سطح گلوکز موجب کاهش وزن میشود.

2-حفظ سلامت پوست

  • خاصیت تسکین دهنده روغن سیاه دانه می تواند به کاهش منافذ مسدود شده و روغن را کنترل کند. به همین دلیل ، برخی از افراد مبتلا به شکستگی از روغن سیاه دانه برای پوست مشکل استفاده می کنند.
  • این روغن با ویتامین های A ،B و C به مقدار کافی ، به پوست در حفظ رطوبت کمک می کند. این می تواند از قابلیت ارتجاعی سالم پشتیبانی کند و همچنین مقدار زیادی اسیدهای چرب می تواند به بهبود ظاهر خطوط ریز و چین و چروک کمک کند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.