همه چیز درباره گیاه زردچوبه

تجهیزات کشاورزی،باغبانی،گلخانه ای ژینکو

همه چیز درباره گیاه زردچوبه

۲۶۰ بازديد

 

نام علمی:

.Curcum spp

تیره:

Zingiberaceae

زردچوبه از قدیمی ترین گیاهان دارویی است . این گیاه در سال 572 پس از میلاد توسط ایرانیها به چین و در قرن 16 میلادی به فرانسه و ایتالیا برده شد .

کشت این گیاه در بعضی از کشورها مانند هندوستان به صدها سال پیش باز می گردد .

از ریزوم پودر شده زردچوبه به عنوان طعم دهنده مواد غذایی استفاده می شود . از زردچوبه همچنین برای رنگ کردن پارچه های پنبه ای ، پشمی و ابریشمی استفاده می شود .

اسانس ریزوم این گیاه در صنایع داروسازی ، عطرسازی و صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد .

در هندوستان سالانه 224600 تن زردچوبه تولید می گردد . به طوری که 94 درصد زردچوبه جهان در این کشور تولید می شود. قسمت اعظم زردچوبه هندوستان به کشورهای خاورمیانه ، کشورهای اروپایی و آمریکا صادر می شود .

این گیاه در سطوح وسیعی در کشورهای هندوستان ، اندونزی ، مالزی و بعضی نقاط چین کشت می شود .

گیاهشناسی

زردچوبه گیاهی علفی و چندساله است . این گیاه متعلق به تیره زنجبیل می باشد . منشا زردچوبه جنوب هندوستان گزارش شده است .

جنس کورکوما بیش از 70 گونه دارد که عمدتا” در هندوستان و شمال استرالیا می رویند .

ریزوم این گیاه کوتاه و ضخیم و بر دو نوعند ، ریزومهای مادر و ریزومهای فرعی (ثانیه) . ارتفاع این گیاه بین 60 تا 90 سانتی متر است . برگها سبز رنگ ، طویل و به صورت دسته ای بر روی ساقه قرار می گیرند .

مقدار اسانس در ریزوم زردچوبه متفاوت است و به گونه گیاه و شرایط اقلیمی محل رویش بستگی دارد . مقدار اسانس گونه آمادا 1/1 درصد ، گونه آروماتیکا، 6 درصد و گونه لانگا بین پنج تا شش درصد است .

ماده کریستالی کورکومین مسئول رنگ زردچوبه است .

برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید

خواص زردچوبه برای لاغری و زیبایی

زردچوبه ، ریشه گیاهی است با نام علمی‌”Curcuma Longa” که به نام “TurmericRoot” در جهان مشهور است. زردچوبه گياهي است علفي، پايا و داراي ريزوم هايي که از آن ساقه ي هوايي به ارتفاع يک تا يک و نيم متر خارج مي شود.

زردچوبه

 نقش زردچوبه بر زیبایی صورت

خاصیت آنتی باکتریالی، ضد التهابی و ضد اکسیدانی زردچوبه می تواند نقش مهمی در زیبایی صورت داشته باشد. به همین علت عروس های هندی قبل از مراسم عروسی خود از ماسک زردچوبه استفاده می کنند تا از خواص آن برای پوست بهره مند شوند. طبق مطالعات مشخص شده است که زردچوبه با پیشگیری از ایجاد چروک صورت و دور چشم باعث جوانسازی پوست میشود. زردچوبه میتواند با از بین بردن سلول های مرده باعث پاکسازی، شفافیت و درخشندگی پوست شود. زردچوبه باکتری های پوستی که عامل اصی به وجود آمدن آکنه و اسکار پوستی هستند را نابود میکند. ماسک زردچوبه یکی از بهترین ماسک های خانگی و طبیعی برای درخشندگی و شفافیت پوست است که با انواع پوست های حساس و چرب و خشک سازگاری دارد. پوست چرب مستعد ایجاد جوش است. کنترل چوبی پوست توسط زردچوبه مانع از ایجاد جوش بر روی صورت میشود پس برای افرادی که پوست چربی دارند مناسب است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.