همه چیز درباره ی لیزر موهای زائد

تجهیزات کشاورزی،باغبانی،گلخانه ای ژینکو

همه چیز درباره ی لیزر موهای زائد

۲۵۶ بازديد
 

عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟

نور لیزر هر چیزی که تیره‌رنگ باشد را حرارت داده و می‌سوزاند. با حرارت دادن و سوزاندن موی تیره‌رنگ داخل فولیکول مو، خود فولیکول نیز آسیب می‌بیند و از بین می‌رود. هرکدام از موهای بدن ما دارای یک چرخه‌ی رشد و استراحت هستند. در یک زمان مشخص اکثر موهای بدن ما در فاز استراحت هستند و تعداد کمی از آن‌ها در فاز رشد هستند.

اگر هنگام لیزر موهای زائد ، فولیکول مو در فاز استراحت باشد، اشعه لیزر بر آن اثری ندارد. به همین دلیل است که برای از بین بردن تمامی ‌موها به چندین جلسه درمان با لیزر، با فاصله های زمانی مشخص نیاز است. با هر جلسه رفع موهای زائد تعدادی از فولیکول‌های فعال مو سوخته می‌شوند و بالاخره پس از مدتی تمامی‌ موها از بین می‌روند.

فواید لیزر موهای زائد

هر روز تعداد بیشتری از مردم تصمیم به لیزر موهای زائد بدن خود می‌گیرند زیرا همانطور که دیدیم روش‌های حذف موهای زائد اغلب ناکارآمد، وقت‌گیر و هزینه‌بر هستند. از لیزر بدن می‌توان در تمام نقاط بدن استفاده کرد. دست‌ها، پاها، صورت، زیربغل، بیکینی، شکم، کمر و … در اینجا ده فایده اصلی و مهم لیزر را می‌شماریم تا بتوانید آن را با دیگر روش‌ها مقایسه کنید و در صورت نیاز برای از بین بردن موهای زائد بدن خود روش مناسب را انتخاب کنید.

لیزر درمانی به دلیل سرعت بالا ، تاثیرگذاری طولانی مدت و عوارض کم به یک روش پرطرفدار جهت رفع موهای زائد تبدیل شده است ، از این رو می توان گفت که با لیزر موهای زائد صورت شاهد عوارض کم و موقتی هستیم.

1.صرفه‌جویی در زمان

روش لیزر درمانی بسیار سریع و قابل اعتماد است و به همین دلیل است که بیشتر افراد تمایل به لیزر درمانی دارند.

روش لیزر درمانی بسیار سریع و قابل اعتماد است که وقت زیادی را برای از بین بردن موهای زائد بدن خود صرف کنید .

2.صرفه‌جویی در هزینه موهای زائد

هزینه های لیزر موهای زائد ابتدا افراد را به خاطر هزینه های هنگفت دچار شک و تردید در انجام آن می کند.

تعداد جلسات در تعیین هزینه ها بسیار تاثیر گذارند و هر چه تعداد جلسات بیشتر باشد ، هزینه درمان هم بیشتر خواهد شد .

ولی چون نتایج لیزر بلند مدت است و باعث کاهش رشد موهای زائد به مدت طولانی می شود هزینه ی آن قابل توجیه است و به عنوان مثال شما هزینه ی کمتری صرف ریش تراش، اصلاح، کرم های موبر، موم و سایر لوازم خواهید کرد.

3.در لیزر خبری از موی زیرپوستی نیست

یکی دیگر از فواید لیزر موهای زائد این است که با از بین بردن فولیکول‌های مو امکان ایجاد موی زیرپوستی از بین می‌رود. حتی اگر موی جدیدی دوباره رشد کند به صورت مستقیم از پوست بیرون می‌آید و دیگر زیر پوست پیچ نمی‌خورد که این باعث صافی و شفافیت پوست می‌شود.

4.لیزر موهای زائد بدون درد است

انجام لیزر هم درد دارد و هم درد ندارد و به عنوان مثال درد آن طوری است که گویی یک کش پلاستیکی به پوست شما زده می شود و یا شبیه به حس خراش ملایم روی پوست یا بند انداختن است.

از آنجائی که آستانه تحمل درد در افراد مختلف متفاوت است ، می توان گفت که درد ناشی از لیزر مو هم در افراد مختلف متفاوت است.

البته شدت درد در برخی از قسمت های بدن که حساس تر هستند بیشتر است و ببیشتر کسانی که لیزر انجام داده اند معتقدند که درد موم خیلی بیشتر از درد لیزر است.

5.لیزر موهای زائد سالم و موثر است

حذف موهای زائد بدن با لیزر روشی موثر ، سالم و امن است و امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع دستگاه های لیزر وجود دارند که با تمام انرژی روی فولیکول های مو متمرکز شده و موهای زائد را از بین می برند . لیزر درمانی نسبت به آی‌پی‌ال (سیستم‌های نور شدید پالسی) تاثیر بیشتری دارد.

امن و بدون خطر بودن لیزر بیش از ۲۰ سال است که تایید شده است . پس جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد. اما انتخاب دستگاه لیزر خانگی مناسب و با کیفیت ، مراجعه به مراکز درمانی معتبر و رعایت اصول و دستورالعمل ها بسیار حائز اهمیت است.

6.اثرگذاری زیاد

بدون شک لیزر موهای زائد موثرترین روش رفع موی زائد بدن است. به جای اینکه مانند شیو کردن مو را از سطح پوست قطع کند یا مثل اپیلاسیون مو را از ریشه بیرون بکشد، فولیکول مو را از بین می‌برد و باعث ماندگارترین نتایج می‌شود.

7.لیزر موهای زائد به پوست آسیبی نمی‌رساند.

یکی از فواید لیزر موهای زائد این است که پوستی صاف و یکدست برایتان به جا می‌گذارد. دلیلش این است که هیچ موی زبری به جای موهای کنده شده بیرون نمی‌آید که باعث زبری پوستتان شود. لیزر مانند دیگر روش‌ها به لایه بالایی پوست هیچ آسیبی نمی‌رساند و باعث ایجاد حساسیت یا زخم و راش‌های پوستی هم نمی‌شود.

دیگر فواید لیزر موهای زائد

  •  تحریک موهاى در حال رشد
  • کاهش موهای زائد بدن به طور دائمی
  • شفاف تر و نرمتر شدن پوست
  • کاهش تحریک پوست
  • کاهش رشد موهاى در حال رشد
  • استفاده ى آسان و قابل استفاده براى تمام بخش هاى بدن
لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی

شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد

عوارض روش‌های درمانی مختلف به چند شکل پدیدار می‌شوند. برخی عوارض طبیعی هستند. به هر حال در طی لیزر یا روش‌های زیبایی دیگر، شما دارید تغییری در ساختار طبیعی بدن ایجاد می‌کنید و باید انتظار داشته باشید که بدن شما به آن تغییر واکنش نشان دهد. عوارض طبیعی شامل درد اندک، التهاب و قرمزی پوست می‌شود. این عوارض لیزر معمولاً موقتی هستند و خیلی زود ناپدید می‌شوند.

برخی عوارض لیزر موهای زائد مانند پوسته پوسته شدن، موقتی و طبیعی هستند؛ ولی به ندرت مشاهده می‌شوند. سایر عوارض لیزر مانند تغییر رنگ پوست و ایجاد اسکار، عوارض حاد این روش درمانی محسوب شده و معمولاً ناشی از خطای درمانی هستند. به طور کلی لیزر موهای زائد روشی بسیار ایمن بوده و عوارض جانبی به ندرت مشاهده می‌شوند.

درد، قرمزی و التهاب

لیزر موهای زائد به طور خاص پیاز مو و فولیکول‌های مو که ارگان‌های موساز بدن هستند را مورد هدف قرار می‌دهد. آسیب زدن به هر بافتی، واکنش بدن را به همراه خواهد داشت. به همین جهت تخریب انتخابی فولیکول‌ها می‌تواند باعث بروز واکنش‌هایی مانند قرمزی و التهاب پوست در محل‌های تحت درمان با لیزر شود. ممکن است بعد از لیزر کمی احساس ذوق زدن پوست یا حساس شدن آن نسبت به لمس را تجربه کنید. تورم هم ممکن است دیده شود. البته همه‌ی افراد این علایم را تجربه نمی‌کنند.

قرمزی و التهاب معمولاً موقت بوده و خیلی زود ناپدید می‌شوند. نواحی پوست که دچار این عارضه می‌شوند، ظاهری مشابه پوستی خواهند داشت که به تازگی وکس یا اپیلاسیون شده باشد. گاهی برای کاهش واکنش پوست به فرآیند لیزر، از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.

قرمزی و التهاب قابل پیشگیری نیستند و از عوارض طبیعی لیزر موهای زائد محسوب می‌شوند. در مورد درمان، استفاده از کمپرس سرد بلافاصله بعد از لیزر و استفاده از استروئیدهای موضعی (در صورت نیاز) می‌توانند باعث بهبود این عوارض شوند.

همانطور که اشاره کردیم، فرآیند لیزر موهای زائد نباید دردناک باشد. گاهی به دلیل حساسیت بالای پوست یا عدم استفاده از تکنیک‌های خنک‌سازی در طی درمان، بیمار دچار درد و سوزش پوست می‌شود. در صورت حساس بودن پوست، ممکن است متخصص لیزردرمانی از بی‌حسی موضعی استفاده کند. استفاده از کمپرس سرد بلافاصله بعد از درمان نیز باعث کاهش درد می‌شود.

 توجه داشته باشید که التهاب، قرمزی و درد معمولاً چند ساعت تا نهایتاً دو روز بعد از لیزر درمانی برطرف می‌شوند. علاوه بر کمپرس سرد، این عوارض لیزر معمولاً پاسخ خوبی به حمام با آب سرد می‌دهند.

پوسته پوسته شدن

همانطور که گفتیم، پوسته پوسته شدن از جمله عوارض محتمل لیزر موهای زائد است و در صورتی که مراقبت‌های لازم را به درستی انجام دهید، نگران کننده یا خطرناک نیست. این عارضه در درصد کمی از متقاضیان مشاهده می‌شود و معمولاً عارضه‌ای خفیف به حساب می‌آید.

پوسته پوسته شدن باعث خشک و آسیب پذیر شدن پوست می‌شود. به همین دلیل ممکن است منجر به ایجاد زخم و اسکارهای پوستی شود. مراقبت‌های صحیح مانند استفاده از کرم‌های مرطوب کننده، می‌توانند ایجاد زخم‌ها جلوگیری کنند.

 تغییر در رنگ پوست

تغییرات خفیف در رنگ پوست از جمله عوارض لیزر موهای زائد است. بسته به شرایط، ممکن است پوست متقاضی بعد از درمان، اندکی روشن‌تر یا تیره‌تر شود. افرادی که پوست روشنی دارند، بیشتر دچار تیره شدن رنگ پوست می‌شوند. افرادی که پوست تیره‌تری دارند، بیشتر مستعد روشن شدن رنگ پوست هستند.

هایپوپیگمنتیشن

کاهش رنگدانه‌ها یا همان روشن‌تر شدن رنگ پوست را هایپوپیگمنتیشن می‌گویند. این عارضه معمولاً گذرا و موقت است؛ ولی می‌تواند برای متقاضی آزاردهنده باشد. علت بروز این عارضه نامعلوم است و اثر آن می‌تواند تا چند ماه ماندگار شود.

دوری از قرار دادن محل تحت درمان در زیر نور مستقیم خورشید و همچنین استفاده از کرم‌های ضد آفتاب به مدت ۶ هفته پیش و پس از لیزر موهای زائد در کاهش احتمال بروز این عارضه موثر است. استفاده از دستگاه لیزر با طول موج مناسب، زمان تابش کوتاه و همچنین استفاده‌ی صحیح از تکنیک‌های خنک‌سازی می‌توانند باعث پیشگیری از روشن شدن رنگ پوست یا هایپوپیگمنتیشن شوند.

هایپرپیگمنتیشن

افزایش رنگدانه‌ها یا همان تیره‌تر شدن رنگ پوست را هایپرپیگمنتیشن می‌گویند. این عارضه هم گذار و موقت بوده و معمولاً طی ۳ تا ۴ هفته برطرف می‌شود. هاپیرپیگمنتیشن را معمولاً زمانی مشاهده می‌کنید که پوست شما زخم شده و بهبود می‌یابد. حتماً دیده‌اید که جای زخم برای مدت زیادی تیره‌تر از نواحی مجاور خود است. اگر لیزر باعث زخم شدن یا ایجاد اسکار شود، شاهد هایپرپیگمنتیشن خواهیم بود که برای مدت طولانی‌تری روی پوست مشاهده می‌شود.

آسیب به چشم

بدیهی است که در لیزر موهای زائد از اشعه‌ی پرقدرت لیزر استفاده می‌شود. برای همین خطر آسیب شدید به بینایی وجود دارد؛ به ویژه هنگامی که می‌خواهیم موهای صورت را لیزر کنیم. استفاده از عینک‌های محافظ توسط بیمار و همچنین متخصص لیزر، خطر این عارضه را به کلی برطرف می‌کند.

خطر عفونت‌های پوستی

عفونت‌ باکتریایی پوست در اثر لیزر درمانی بسیار نادر است؛ اما در صورت آسیب دیدن روپوست یا اپی‌درم (که یکی از عوارض لیزر موهای زائد است) ممکن است رخ بدهد. اگر علائم عفونت (مانند خارش، التهاب، درد و جوش) را مشاهده کردید، حتماً با کلینیک تماس بگیرید و از مصرف کرم‌های آنتی‌بیوتیک‌های موضعی و خود درمانی پرهیز کنید.

اگر سابقه‌ی تبخال زدن دارید، ممکن است بعد از لیزر دچار تبخال (معمولاً روی لب یا اطراف آن) شوید. تبخال‌های لب و ناحیه‌ی تناسلی در اثر ویروسی به نام هرپس ایجاد می‌شود که معمولاً به شکل غیرفعال درون بدن وجود دارند. در صورت مواجهه با استرس (مثل تب کردن)، ویروس فعال شده و باعث ایجاد تبخال می‌شود. البته فعال شدن ویروس هرپس و تبخال زدن، عارضه‌‌ی شایعی نیست.

عوارض شدید و نادر لیزر

سوختگی و تاول

سوختگی و تاول از جمله‌ عوارض شدید لیزر موهای زائد هستند که به دلیل خطای درمان و تکنیک‌های نامناسب لیزر درمانی ایجاد می‌شوند. مراجعه به مراکز معتبر و حرفه‌ای، خطر این عارضه را به حداقل ممکن می‌رساند. استفاده از دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته و همچنین تکنیک‌های خنک‌سازی مناسب، از جمله مواردی هستند که خطر سوختگی و تاول را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

اسکار و زخم

ایجاد اسکار و زخم را نمی‌توان از عوارض لیزر موهای زائد در نظر گرفت؛ اما اگر پزشک یا متخصص لیزر اشتباهی در طول فرآیند درمان انجام دهد، ممکن است پوست شما زخم شده و آسیب ببیند. بازهم با انتخاب مراکز معتبر و حرفه‌ای برای لیزر درمانی، احتمال این عارضه را به حداقل می‌رساند. علت دیگر ایجاد اسکار، عدم پیروی از توصیه‌های مراقبتی بعد از لیزر است.

انواع لیزر موهای زائد

عوامل زیادی بر نتیجه لیزر موهای زائد تاثیر گذار هستن که با تشخیص پزشک متخصص برای برطرف کردن موهای زائد بدن از دستگاه های متفاوتی استفاده می شود .

بسته به رنگ مو , نوع پوست , ضخامت مو و ناحیه درمان لیزر موهای زائد برای زمانبندی جلسات لیزر مو یکی از دستگاه های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

1.لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت

2.لیزر موهای زائد با لیزر روبی ( یاقوت )

3.لیزر تور پالسی بالا

4.لیزر ND:YAG

5.لیزر موهای زائد با استفاده از لیزر دایود

انتخاب دستگاه لیزر موهای زائد

برای انتخاب دستگاه لیزر موهای زائد باید به دو نکته توجه داشت:

  • نوع تکنولوژِی دستگاه
  • نوع برند

دوتا از شناخته شده ترین تکنولوژی های دستگاه لیزر موهای زائد : 1- الکساندرایت 2- دایود و نوع کمتر شناخته شده 3- N دی یاگ است.

نوع برند دستگاه لیزر موهای زائد با تکنولوژی الکساندرایت می تواند کندلا و سایناشور که قوی ترین نوع الکساندرایت محصول کشور امریکا می باشد. برند های دیگر آلما، دکا،کوتراو ونوبلکس می باشد که می توند برای چین کره یا اروپا باشد.

مقایسه سیستم الکساندرایت و دایود:

دایود به علت طول موج بیشتر عمق نفوذ بیشتری دارد.
تکنولوژی الکساندرایت به علت سهولت کار و بی دردی و خنک کننده های قوی امکان افزایش توان دستگاه و جواب دهی بیشتری دارد.
دستگاه الکساندرایت برند کندلا به علت پرتاب یخ که باعث بی حسی و بی دردی کامل می شود نسبت به سایناشور دارای محبوبیت بیشتری می باشد.

دستگاه لیزر موهای زائد در کلینیک دکتر امامی واقع در میرداماد تهران از نوع الکساندرایت کندلا جنتل لیزر پرو ساخت کشور امریکا می باشد که نسبت به دیگر کندلا های دیگر دارای تکنولوژی جدید تر و سرعت بیشتر و زمان و درد کمتر می باشد.

بهترین لیزر برای رفع موهای زائد

1.لیزر الکساندرایت با طول موج ٧٥٥ نانومتر؛

لیزر الکساندریت (Apogee) یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه های لیزر دنیا برای رفع موهای زائد است، این لیزر توسط شرکت آمریکایی Cynosure ساخته شده است. از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه فوق العاده قابلیت تنظیم طول موج و میزان انرژی مورد نیاز برای درمان انواع مختلف مو و پوست است.

در میان روش های موجود در دنیا برای از بین بردن موهای زائد، این دستگاه دارای بیشترین کارایی و کمترین خطر است. لیزر موهای زائد با لیزر الکساندرایت برای طولانی مدت باقی خواهد ماند و هیچ عوارضی ندارد و انتظارات بیمار را برآورده می‎کند.

2.لیزر دایود با طول موج 810 نانومتر:

این لیزر برای تمام انواع پوست حتی پوست های تیره قابل استفاده است و به علت قدرت نفوذ زیاد به عمق پوست، می‌تواند موهای که زیر پوست قراردارند را نیز از بین ببرد. در حال حاضر بهترین لیزر دایود؛ لیزر Lightsheer ساخت کمپانی Lumenis آمریکاست.

3.لیزر ان دى یاگ (Nd-YAG) با طول موج ١٠٦٤ نانومتر؛

این لیزر براى رفع موهاى زائد در پوست‌هاى تیره و بسیارتیره (نوع ۵ و ۶) کاربرد دارد و استفاده از آن برای به موارد خاص مى‌باشد.

4.IPL

که به علت ارزان و در دسترس بودن و سهولت استفاده، بسیار رایج شده است اصلاً لیزر نیست و در واقع نور شدید پالسى است که توسط یک لامپ گزنون تولید مى‌شود و مانند لیزر روى سطح پوست تابیده مى‌شود، اما هم از نظر تأثیر روى موهاى زائد و هم تعداد جلسات درمانى با لیزر موهای زائد متفاوت است.

انتخاب لیزر مناسب

چگونه مناسبترین لیزر موهای زائد را انتخاب کنیم؟ جواب این سؤال بسته به اینکه بخواهید فقط بخش کوچکى از بدن مثلاً زیربغل خود را لیزر کنید یا از موهاى زائد کل بدن خلاص شوید، از چند صد هزار تا چند میلیون تومان ارزش دارد، چون اگر اشتباهاً به مراکزى که دستگاه لیزر خوبى ندارند یا از آى پى ال نامناسب استفاده مى کنند، مراجعه کنید، پولى که پرداخت مى کنید را از دست مى دهید و موهاى زائد هم بعد از چند ماه دوباره برمیگردند.


پس مهمترین نکته اینست که در مورد نوع و کیفیت دستگاه لیزر جایى که قرار است براى رفع موهاى زائد خود به آن مراجعه کنید، مطمئن شوید، درحال حاضر یکى از بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد، لیزر الکساندرایت Gentlelase است که با کمترین تعداد جلسات درمانى (بطورمیانگین ۵-۳ جلسه) و اثر بخشى بهتر و درد کمتر، نسبت به لیزرهاى دیگر؛ توانایی از بین بردن انواع موهاى زائد و حتى موهاى زیرپوستى را دارد.
اگر کسب اطلاعات لازم در مورد نوع و مدل و کمپانى سازنده دستگاه لیزر، برایتان مقدور نبود، ساده ترین و مطمئن ترین راه، تست لیزر روى قسمتى از پوستتان است، به همین منظور، در کلینیک زیبایی و لیزر دکتر امامی، امکان تست رایگان درنظر گرفته شده تا با اطمینان، بتوانید جلسات درمانى راشروع کنید و مطمئن شوید که پولتان را هدر نمى‌دهید.

.

چه افرادی برای انجام لیزر مناسب نیستند؟

  • ·         ۱-وجود اختلالات هورمونی
  • ·         ۲-مصرف دارو های خاص
  • ·         ۳-وجود بعضی بیماریها
  • ·         ۴-سابقه گوشت اضافه در محل عمل
  • ·         ۵-سابقه تبخال مکرر
  • ·         ۶-سابقه عفونت فعال مثل جوشهای چرکی
  • ·         ۷-برنزه بودن
  • ·         ۸-وجود تاتو یا خال یا کک و مک در محل لیزر
  • ·         ۹-مصرف ایزوترتینویین
  • ·         ۱۰-مصرف داروهای حاوی طلا
  • ·         ۱۱-سابقه بیماریهایی مثل لوپوس
  • ·         ۱۲-افراد باردار
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.